fredag den 3. oktober 2008

Kunsten at drukne... i most

Så er mosteriet forlængst overstået. Og som jeg da havde undervurderet de æbler. Naive, lille jeg havde troet at vi nok ville få omkring 30 liter færdig most med hjem, men...


Det var sørme godt, at Henrik og Susanne havde sagt at jeg skulle tage rigeligt med poser med. Jeg havde medbragt 120 fryseposer á 2 liter, og tænkte, at jeg da så i hvert tilfælde kunne vise, at jeg tog dem alvorligt, når de sagde "rigeligt".

Jeg havde omkring 15 tomme poser med hjem igen! For ikke at nævne alle de fyldte poser, og to små piger der var smurt ind i æblemost fra top til tå.....

Der blev bare ved - og ved - og ved - med at komme most ud af pressen. To sølle æbletræer i vores have har nu genereret et sted omkring 100-110 liter most. Dét er da råvareudnyttelse, så det batter.


Jeg ved ikke om man kan se det på billederne, men de to æblesorter bliver vidt forskellige i farven når de mostes. Den ene lidt orange/brunlig, den anden den skønneste lyse pink. Jeg havde egentlig troet de begge ville antage en lidt plumret brunlig farve når de begyndte at ilte, men det er altså ikke indtruffet endnu.

I morgen skal en liter af den flotte pink forvandles til æblesirup. Idéen - og opskriften - er tyvstjålet fra DR Friland, som Susanne havde set den anden dag, så nu skal det prøves, og det i begge husstande med friskpresset most, tror jeg.

Nu ligger der så cirka 70-80 liter most tilbage i fryseren, for jeg har allerede taget en lille rundtur til flere venner i området, og prakket dem de friske dråber på. Det tror jeg bestemt ikke de havde noget imod :-)

Ingen kommentarer: